reflectie

Reflectie

 

Als je altijd blijft doen zoals je de dingen hebt gedaan, kun je ook geen andere resultaten verwachten. Daarom is reflecteren op je eigen acties een goed middel. Hieronder de stappen die je kunt volgen:

1.Kies een manier die bij je past: Wil je reflecteren zittend aan een tafel of ben je liever in beweging? Tijdens een wandeling bijvoorbeeld. Als je beweegt worden je hersenen rustiger, kun je beter nadenken en je gedachten goed ordenen. Of zit je graag in bad zodat je letterlijk met water alles van je af laat glijden waardoor je hoofd ontstresst en er ruimte ontstaat voor nieuwe ideeën? Doe dat wat goed voelt voor jou.

2. Noteer je gedachten: Is het onrustig in je hoofd? Probeer dan alles op te schrijven. Zodra je onderwerpen noteert, kun je deze makkelijker ordenen. Opschrijven kan tevens zorgen voor afsluiting. Het staat op papier, je kunt er altijd weer bij en je laat los. Dat geeft rust. Alleen een klein notitieblokje is al genoeg met steekwoorden erop.  Het hoeft geen boekwerk te worden.

3.Wees eerlijk maar wel mild: kijk goed naar je eigen rol in bepaalde situaties. Wees eerlijk en realistisch. Heb je een conflict met iemand? Wat is dan je eigen rol? Verplaats je eens in de situatie van de ander? Wat had je anders kunnen doen? Wees eerlijk en toch mild. Vergeef jezelf en de ander. Ga niet in de slachtofferrol zitten en verwijt die ander niets. Het is nu eenmaal gebeurd en hoe nu verder.

4.Maak een plan: als je alleen ziet dat bepaalde situaties niet werken voor je, kom je niet verder. Je wordt je dan wel bewust maar er zal dan niets aan een situatie veranderen. Bedenk dus een concreet plan om de verandering in gang te zetten. Wie heb je daarvoor nodig? Wat heb je daarvoor nodig? Waar kun je het uitvoeren? Wanneer ga je wat doen? Hoe ga jet het concreet aanpakken? Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen. Als ik graag voor mijn tekeningen een nieuwe expositie wil zal ik toch zelf op zoek moeten gaan naar een nieuwe expositie ruimte. Jij bent zelf de verandering. Een ander kan je wel helpen maar je zal het toch altijd zelf in gang mogen zetten.

5.Probeer het uit: Lukt de ene stap niet meteen? Test een nieuwe stap uit. Wil je afvallen maar het lukt niet door minder te eten? Kun je dan misschien meer gaan bewegen? Geef dus niet op. Stel je zelf de vraag: wat werkt dan wel voor mij?

6.Vraag hulp: Soms zijn we te bang om hulp te vragen. Of denken we dat we zelf alles wel kunnen. Maar schroom niet om hulp te vragen. Anderen mensen vinden het juist fijn om jou te kunnen helpen. Het kan je tevens helpen om jouw doelen eerder te realiseren. Lukt afvallen niet? Heb je dan wel eens gedacht aan een diëtiste of een voedingscoach? Er zijn zo vele mogelijkheden.

7.Blijf reflecteren: reflecteren kun je de hele dag door doen. Het is een leerproces. Je kunt reflecteren op alle kleine stappen die je maakt zowel lang als kort. Maar voor mij blijft wel het belangrijkste dat je doet waar jij energie van krijgt. Doe dat vaker en meer. Laat los wat niet meer bij je past en wat je energie kost. Zoek jouw eigen geluk want dan kan het nieuwe jaar niet meer stuk!

Zet ‘m op. Je kunt het.


Nieuwsbrief

Afspraak maken…

Een afspraak maken voor een behandeling in de praktijk of op afstand kan telefonisch of via info@healcare.nl

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten